OPPGAVE 1
VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?
Stemningen er litt sånn ubekvem. Mannen er litt irritert for at dama ar tatt avisen, og dama kverulerer med å tro at han skal sjekke henne opp. Når han kommer med en sjekkereplikk for så og spørre etter avisa blir stemninga sur. Målgruppen er voksne, og de som er interesserte i avis. Kontentumet i reklamen er typisk prating og kaffedrikking på en kafé, man hører at det er mange folk rundt.
Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?
Plateprating er når det ikke er så mye å snakke om og det blir såkalt tomprating for å få tiden til å gå. De har en konkurranse, som har fine premier for den som vinner, og da vil selvfølgelig deltakeren fortsette å høre på programmet for tenk om de vinner. Det fungerer nok for de som deltar, og vertene bruker jo også humor, så det fungerer kanskje også for de som ikke deltar.
Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?
Den har en dokumentarisk autoritet fordi det var en historisk hendelse som skjedde og det var på direkte sending på 60- tallet, og at det var den første mannen på månen.
Utstyret på 60-tallet var mye dårligere enn det utstyret vi har i dag, og dermed hadde det kanskje ikke vært så forskjell hvis dette var blitt tatt opp i dag. I tillegg satt vertene å hørte på en radio, og sendte det videre ut i flere radioer, da blir kvaliteten betydelig mye dårligere.
Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?
Det er lett å engasjere seg, men det er lettere om du også får et bilde å se på, som på TV. Men kommentatoren klarer å fortelle hva som skjer, og lytteren skjønner hva det dreier seg om, og blir nok engasjert, om du er interessert da.
Når jeg hører på jubelen kjenner jeg et mindre menneskelig nærvær, men det hadde nok vært enda mer om jeg kunne sett det på TV.
Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?
Med musikk bak som kontentum foregår det en samtale, det er også en fortellerstemme det meste av tiden, og en føler at fortelleren er nokså nærme deg.
For å gjøre det dramatisk er det brukt musikk og andre mystiske lyder som kontentum. Fortellerstemmen er også svært alvorlig, og lytteren fanger interessen for hva som kommer til å skje videre på grunn av spenningen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar